Pełnomocnictwo ogólne. Nowe przepisy

toga

Pełnomocnictwo ogólne upoważnia do działania we wszystkich sprawach podatkowych oraz w innych sprawach należących do właściwości organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej (138d § 1 Ordynacji podatkowej).

Pełnomocnictwo ogólne oraz zawiadomienie o jego zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu zgłasza mocodawca, wyłącznie w formie dokumentu elektronicznego, według wzoru określonego w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2015 r. w sprawie wzorów pełnomocnictwa szczególnego i pełnomocnictwa do doręczeń oraz wzorów zawiadomienia o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu tych pełnomocnictw (Dz.U. poz. 2330).

Udzielenie pełnomocnictwa ogólnego podatnik zgłasza wyłącznie drogą elektroniczną. Nie będzie natomiast możliwości udzielenia tego pełnomocnictwa na piśmie. Nie podlega ono opłacie skarbowej.

Służy do tego interfejs portalu podatkowego – a pełnomocnictwo należy złożyć do Centralnego Rejestru Pełnomocnictw Ogólnych za pomocą Centralnej Ewidencji i Informacji.

Adwokat, radca prawny oraz doradca podatkowy mogą zgłaszać udzielenie im pełnomocnictwa ogólnego oraz zawiadamiać o jego zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu ze wskazaniem daty zwolnienia z obowiązku reprezentacji samodzielnie (art. 138d § 5 Ordynacji podatkowej).