W wyroku z dnia Wojewódzki Sąd Administracyjny potwierdził. że (I SA/Gd 560/16) w związku z ponoszeniem przez pracodawcę kosztów uczestnictwa pracowników tymczasowych w szkoleniach koniecznych do zdobycia niezbędnych kwalifikacji związanych z wykonywaną pracą pracodawca zobowiązany będzie sporządzić i przesłać tym pracownikom tymczasowym oraz właściwemu organowi podatkowemu informacje PIT-8C.
Poza sporem pozostaje bowiem kwestia, że wartość świadczeń w postaci takich szkoleń stanowi dla ich uczestników nieodpłatne świadczenie stanowiące w istocie przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Sąd nie zgodził się z tym że, koszty szkoleń nie stanowią dla pracowników tymczasowych przychodu, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwagi na treść przepisu art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zw. z art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych.
Przepis art. 21 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednoznacznie stanowi, że do przychodów pracowników tymczasowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, otrzymanych od pracodawcy użytkownika ma zastosowanie ust. 1 pkt 11-11b, 13 i 16. Tym samym przepis, na który powołuje się Spółka, tj. art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako nie wymieniony w art. 21 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w ogóle nie znajduje zastosowania do pracowników tymczasowych.
Podstawy do zastosowania względem tymczasowych pracowników Spółki zwolnienia, o którym mowa w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie dają również przepisy ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych, na które również powołuje się strona skarżąca. Należy w tej kwestii podkreślić, że przepis art. 15 tej ustawy, dotyczący zakazu dyskryminacji pracownika tymczasowego, skierowany jest wyraźnie do pracodawców i to na nich nakłada przewidziane w nim obowiązki.
Przepis ten stanowi bowiem, że pracownik tymczasowy w okresie wykonywania pracy na rzecz pracodawcy użytkownika nie może być traktowany mniej korzystnie w zakresie warunków pracy i innych warunków zatrudnienia niż pracownicy zatrudnieni przez tego pracodawcę użytkownika na takim samym lub podobnym stanowisku pracy. Wspomniany zakaz dyskryminacji dotyczy warunków pracy i innych warunków zatrudnienia, a te ustalane są wspólnie z pracodawcą. Skierowanego do pracodawcy zakazu nie można natomiast rozszerzać na ustawodawcę i stanowione przez niego zasady opodatkowania przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń, do jakich bezspornie zaliczyć należy przedmiotowe szkolenia.
Potwierdzenie tego stanowi przepis art. 1 ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych, zgodnie z którym wspomniana ustawa reguluje zasady zatrudniania pracowników tymczasowych przez pracodawcę będącego agencją pracy tymczasowej oraz zasady kierowani tych pracowników i osób niebędących pracownikami agencji pracy tymczasowej do wykonywania pracy tymczasowej na rzecz pracodawcy użytkownika.
Oznacza to, że zasady opodatkowania przychodu pracowników tymczasowych pozostają poza zakresem przedmiotowym ww. ustawy. Opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych reguluje natomiast ustawa o tymże podatku (art. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), która w sposób niebudzący najmniejszych wątpliwości, w przepisie art. 21 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, reguluje sporną w sprawie kwestię.
Podsumowując, zwolnienie z opodatkowania przychodu stanowiącego wartość świadczeń w postaci przedmiotowych szkoleń, a w konsekwencji zwolnienie z wynikającego z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązku sporządzenia informacji PIT-8C stanowiłoby naruszenie obowiązującego w tej mierze prawa.