Z płatności za pośrednictwem internetowych systemów płatności np. PayU, mogą korzystać firmy oraz konsumenci. Przedsiębiorcy, którzy sprzedają towary przez Internet i otrzymują płatności za pośrednictwem internetowych systemów płatności, często mają problem, kiedy wystawić fakturę lub paragon fiskalny za sprzedane towary. To, że warto korzystać z tego sposobu płatności nie ulega wątpliwości. Każda transakcja jest chroniona i jest bezpieczna, zarówno dla sprzedającego, jak i kupującego, dane są szyfrowane i bezpiecznie przechowywane.
W sytuacji gdy system internetowy obejmuje płatności z góry, inaczej niż w przypadku zwykłej zaliczki, wpłata najpierw trafia na saldo sprzedającego w PayU, a nie bezpośrednio do sprzedawcy.
Z systemu tego sprzedający może jednak w wybranym momencie pobrać przedpłatę za zamówiony towar i przekazać ją na własne konto bankowe. Zatem środkami, które wpłynęły do systemu płatności internetowych, sprzedający może swobodnie dysponować. Oznacza to również, że doszło do transakcji (zawarcia umowy), którą powinien sfinalizować, otrzymuje on powiadomienie z systemu o kwocie i dacie otrzymania płatności, tytule oferty, nazwie towaru, którego dotyczy wpłata oraz dane kupującego.
Zgodnie z regulaminem internetowych systemów płatności, odnotowanie wpłaty na saldzie sprzedającego jest równoznaczne z jej otrzymaniem przez przedsiębiorcę. Zatem z tą chwilą po stronie sprzedającego powstaje obowiązek podatkowy w VAT z tytułu zaliczki, który może powodować również obowiązek wystawienia faktury.
Sprzedający powinien wystawić fakturę (gdy nabywcą jest inny przedsiębiorca lub gdy faktury zażądał konsument) i wysłać ją kupującemu razem z towarem.
Jeżeli sprzedający powinien wystawić paragon, bo jest zobowiązany do ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej, a sprzedaż nastąpiła na rzecz osoby nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, zastosowanie ma zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej (poz. 37 Załącznika do rozporządzenia z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, Dz.U. z 2014 r. poz. 1544 ze zm.).
Do końca 2016 r. dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres), podlega zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej.
Należy jednak pamiętać, że nie wszystkie towary mogą korzystać z tego zwolnienia (np. wyłączone są dostawy między in. części i akcesoria samochodowe, sprzęt radiowy, telewizyjny i telekomunikacyjny, sprzęt fotograficzny, wyroby z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, zapisane i niezapisane nośniki danych cyfrowych i analogowych,
wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wyroby tytoniowe , napoje alkoholowe o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napoje alkoholowe będące mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, perfumy i wody toaletowe).
Uwaga! Dla powstania obowiązku podatkowego w VAT znaczenie ma data wpływu środków pieniężnych na saldo sprzedającego, gdyż jest to zaliczka na poczet sprzedaży, ewentualna późniejsza data wypłaty pieniędzy z salda systemu internetowego na rachunek bankowy przedsiębiorcy nie ma znaczenia.